Jalle, Närpes Grönsakers chaufför, har säkert och tryggt rattat in tomater till packeriet i över 10 års tid. Vår glada och humoristiska chaufför bor i Övermark med sin sambo, Oranuch eller Nut som hon kallas och dottern Jessica som är 6 år. Nut jobbar också på Närpes Grönsaker. På sin fritid, om det kan kallas fritid, odlar han säd. Lite semester hinner han dock ha också, en gång per år försöker familjen besöka Thailand.

Jalle, Närpiön Vihanneksen kuski, on yli 10 vuoden ajan varmasti ja turvallisesti kuljettanut tomaatteja pakkaamoon. Iloinen ja huumorintajuinen kuskimme asuu Ylimarkussa 6 vuotiaan tyttärensä Jessican sekä avovaimonsa, Oranuch tai kutsumanimeltään Nut, kanssa. Nut työskentelee myös Närpiön Vihanneksella. Vapaa-aikana, jos sitä nyt siksi voi kutsua, hän viljelee viljaa. Vähän hän ehtii myös lomailla, kerran vuodessa perhe yrittää matkustaa Thaimaaseen.

Även om tomaten är rund rullar den inte in till packeriet av sig själv. En ny linje utefter elledningarna kanske inte vore så dumt men tills dess körs tomaterna in från odlarna till packeriet med bilar.

Vaikka tomaatti onkin pyöreä se ei tarkoita että se pyörii itsestään pakkaamolle. Uusi linjasto sähköjohtojen lomassa jota pitkin voisivat tiensä pakkaamolle taivaltaa ei ehkä olisi niin huono mutta siihen asti tomaatit ajetaan pakkaamolle autoilla.

 

Närpes Grönsaker kör en del själv, samt att en del fraktföretag kör in varor till packeriet. Vår bil rattas normalt 4 rundor per dag men detta kan variera mellan 3-8.  Tomat körs in med vår bil från 4 odlare vintertid och sommartid är det 2-3 odlare fler. För 10 år sedan var det 23-24 odlare vars tomater vår egna chauffören körde in men iom att arealen växt enormt under dessa år samt att odlarna minskat i antal finns det inte en chans att vår bil skall hinna med allt.

Närpiön Vihannes ajaa osan itse, sekä osa tuodaan rahtifirmojen avulla. Meidän autolla kierretään normaalisti 4 ajoa per päivä mutta tämä voi vaihdella 3-8. Tomaatteja ajetaan meidän autolla 4 viljelijältä talviaikaan ja kesällä heitä on 2-3 enemmän. Kymmenen vuotta sitten vastaava määrä oli 23-24, mutta koska kasvihuoneiden koot ovat kasvaneet huikeasti mutta taas viljelijöiden määrä on pienentynyt niin oma auto ei enää ehdi hoitaa kaikkea.

Bilen får plats med 16 pallar och varorna som hämtas matas in elektroniskt så att packeriet ser vad som är på väg in. Bilen rattas ca 20 000km/år och med tanke på att dessa kilometrar kommer från närliggande odlare är det en hel del.

Autoon mahtuu 16 lavaa ja tuotteet jotka tuodaan viedään sähköiseen järjestelmään jotta pakkaamo tietää mitä on tulossa. Auton mittariin kertyy n 20 000km/vuosi, joka tietty kuulostaa pieneltä, mutta ajatellen sitä että viljelijät ovat miltei naapurissa tämä on aika paljon.

På morgonen fylls bilen med rentvättade häckar som förs ut till odlaren, hos odlaren lastas dessa av och bilen fylls med tomathäckar som sedan körs in till packeriet och blir sorterade och packade.

Aamulla auto täytetään pestyillä häkeillä ja ne viedään viljelijälle, viljelijältä taas tuodaan täytettyjä ja ne tuodaan lajiteltavaksi ja pakattavaksi.

Tomaten mognar i sin egen takt vilket betyder att den inte bryr sig om helgdagar eller annat. Det vill säga den som kör in tomaterna får ställa upp och köra även sådana dagar som andra anser vara ledigdagar.

Tomaatti kypsyy omia aikojaan mikä tarkoittaa sitä että se ei välitä juhlapyhistä tai muista erikoispäivistä. Tarkoittaa tietysti myös sitä että kuski joutuu ajamaan myös sellaisina päivinä mitä muut mieltävät vapaapäiviksi.