Tänään on maailman hedelmä- ja kasvispäivä. Tätä juhlimme tietenkin syömällä paljon hedelmiä ja vihanneksia!

Saadaksemme tarpeeksi vitamiinejä ja kivennäisaineita meidän tulisi syödä 500 grammaa hedelmiä ja vihanneksia päivittäin (Lähde). Tämä vastaa noin viidestä kuuteen annosta. Vaihtelevuus ja monipuolisuus ovat tärkeitä ja on selvää, että on hyvä vaihdella vitamiinien lähteitä. Tämän takia on hyvä syödä esimerkiksi kaksi reilua annosta vihanneksia ja kolme hedelmää. Vihanneksia ja hedelmiä on myös hyvä syödä vaihtelevasti raakana taikka kypsennettynä.

Idag är det den internationella dagen för frukt och grönt. Detta skall vi ju självklart fira genom att äta mycket frukter och grönsaker!

För att få i sig tillräckligt av vitaminer och mineraler skall man äta 500 gram frukt och grönt om dagen, vilket motsvarar ungefär fem till sex portioner (Källa). Variation och mångsidighet är viktigt och det är självklart bra att variera vitaminkällorna, och därför kan det vara bra att äta exempelvis två rejäla portioner grönsaker och tre frukter. Frukterna är även bra att varieras som sådana eller tillagade.